Nama Kelompok :
- Karunia Puspa Septina Sari (12 141 311)
- Rizki Nur Lestari (12 141 281)
- Nunung Kusuma Wardani (12 141 275)
- Endah Ratnawati (12 141 306)
Kelas
|
:
|
5 |
Tempoh
|
:
|
60 Menit
|
Bilangan Murid
|
:
|
24 orang
|
Mata Pelajaran
|
:
|
Sains
|
Tema
|
:
|
Rantai Makanan
|
Liputan Kurikulum
|
:
|
a. Mengetahui
jenis tumbuhan dan hewan yang terlibat dalam rantai makanan
b. Memperkenalkan
istilah pengeluar, pengguna pertama (primer). Pengguna kedua (sekunder), dan
pengguna ketiga (tertiar)
c. Memperkenalkan
simbol “a” yang bermaksud “dimakan oleh”
d. Membentuk
Rantai makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Memahami Rantai makanan sebagai hubungan makanan antara hidupan
|
Objektif Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pengajaran ini, murid dapat :
Aras 1
·
Memberi lima contoh hewan dan makananya
·
Membina sekurang kurangnya satu contoh
pengeluar, pengguna primer, pengguna sekunder dan pengguna tertiar
·
Berkomunikasi dengan rekan sebaya dan guru
didalam keadaan terkawal semasa aktiviti sedang dijalankan
Aras 2
·
Membuat ramalan terhadap situasi yang
diberikan oleh guru mengenai rantai makanan
·
Menghubungkan beberapa rantai makanan untuk
membentuk siratan makanan
·
Hormat menghormati dan bekerja sama antara
guru dan rekan sebaya di dalam aktiviti pembelajaran
·
Menghargai rukun alam bahwa sesuatu yang hidup
boleh menjadi makanan kepada benda hidup aktiviti pembelajaran
|
Pengetahuan Perlu Ada
|
:
|
a. Murid
perlu tahu tabiat makan hewan herbivor, karnivor dan omnivor
b. Murid
perlu tahu bahwa tumbuhan hijau boleh membina makanannya sendiri
|
Keperluan Khas
|
:
|
Sebuah komputer dan satu projektor LCD
untuk keperluan guru
|
Persediaan Guru
|
:
|
·
Persembahan pembelajaran dalam bentuk
powerpoint yang menunjukan gambaran perkaitan Rantai Makanan
·
Kad gambar yang menunjukan simbol “a”
·
Kad gambar yang menunjukan contoh contoh
hidupan pengeluar, pengguna primer, pengguna sekunder dan pengguna tertiar
·
Lembaran kerja (Latihan) yang meminta murid
melengkapkan nota lengkap
|
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Kaedah penyampaian
|
Catatan
|
Permulaan
|
Guru arahkan seorang murid memimpin membaca doa belajar.
Guru sediakan alat-alat yang akan digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran
|
||
Set induksi
|
Pengenalan kepada tajuk :
Rantai makannan berlaku apabila suatu benda hidup dimakan oleh benda
hidup yang lain.
Istilah :
·
Herbivora
·
Karnivora
·
Omnivora
|
Guru menunjukan vidio lagu”bangau” dan meminta murid teliti
Minta murid jawab soalan berikut :
a. Hewan
apakah yang makan rumput
b. Apakah
makanan bangau
c. Apakah
istilah binatang yang makan daging saja
Perkenalkan tajuk pelajaran hari ini
|
Kaedah : kelas
Teknik : kelas
Alat : komputer
Kemahiran berfikir :
Kritis dan kreatif
Nilai : hormat menghormati
|
Langkah 1
|
Penerangan mengenai hidupan yang terlibat dalam rantai makanan
|
Buat perkaiatan tentang lagu tadi dengan tajuk bagi menjelaskan
tumbuhan hijau (rumput ) yang dimakan oleh hewan herbivor (kerbau)
Guru meminta murid pula memberi contoh hewan yang makan herbivor
(kerbau) secara lisan
Guru meminta murid tulis diatas kertas satu jenis tumbuhan dan hewan
mengikut tabiat mkana yang terlibat dalam lagu
|
|
Langkah 2
|
Memperkenalkan istilah yang terdapat dalam Rantai makanan
|
Guru mengarahkan murit teliti kandungan persembahan powerpoint yang
menunjukan perkaitan antara istilah pengeluaran , primer , sekunder dan
tertiar
Perkenalan istilah berdasarkan contoh tumbuhan dan hewan seperti
berikut :
1) Rumput
– pengeluar
2) Kerbau
– pengguna pertama (primer)
3) Ular
– pengguna kedua (sekunder)
4) Helang-
pengguna ketiga ( tertiar)
Guru meminta murid beri contoh hidupan lain secara lisan dan membina
perkaitan antara pengeluar
|
|
Langkah 3
|
Menerangkan konsep :
“a” dimaksud dimakan oleh
|
Guru menunjukan simbol anak panah “a” melalui kad imbasan dan
jelaskan konsep arah anak panah dan maksudnya.
Guru meminta murid lekatkan arah simbol anak panah pada contoh yang
mereka berikan dalam langkah 1 bagi menggantikan perkataan “dimakan oleh
|
|
Rumusan
|
Kesimpulan (penilaian)
|
Guru mengedarkan dan meminta murid lengkapkan lembaran kerja yang
mengandungi nota tidak lengkap dengan bimbingan guru
Guru membincangkan kembali apa yang dipelajari hari ini
|
Kaedah : kelas
Teknik : bimbingan
Alat :
Lembaran kerja ( latihan penilaian )
Kemahiran belajar : kritis
kreatif
Nilai : bersyukur
|
Penutup
|
Membina buku skrap
|
Murid diarahkan membuat buku skrap dengan membina tujuh rantai
makanan menggunakan gambar yang diambil dari majalah secara berkumpulan
sebagai tugasan di rumah.
Minta seorang murid memimpin membaca tasbih kifarah dan surah Al Asr
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar