Minggu, 30 November 2014


 Nama Kelompok :
  • Karunia Puspa Septina Sari (12 141 311)
  • Rizki Nur Lestari (12 141 281)
  • Nunung Kusuma Wardani (12 141 275)
  • Endah Ratnawati (12 141 306)




Kelas
:
5
Tempoh
:
60 Menit
Bilangan Murid
:
24 orang
Mata Pelajaran
:
Sains
Tema
:
Rantai Makanan
Liputan Kurikulum
:
a.       Mengetahui jenis tumbuhan dan hewan yang terlibat dalam rantai makanan
b.      Memperkenalkan istilah pengeluar, pengguna pertama (primer). Pengguna kedua (sekunder), dan pengguna ketiga (tertiar)
c.       Memperkenalkan simbol “a” yang bermaksud “dimakan oleh”
d.      Membentuk Rantai makanan
Hasil Pembelajaran
:
Memahami Rantai makanan sebagai hubungan makanan antara hidupan
Objektif Pembelajaran
:
Di akhir pengajaran ini, murid dapat :
Aras 1
·         Memberi lima contoh hewan dan makananya
·         Membina sekurang kurangnya satu contoh pengeluar, pengguna primer, pengguna sekunder dan pengguna tertiar
·         Berkomunikasi dengan rekan sebaya dan guru didalam keadaan terkawal semasa aktiviti sedang dijalankan
Aras 2
·         Membuat ramalan terhadap situasi yang diberikan oleh guru mengenai rantai makanan
·         Menghubungkan beberapa rantai makanan untuk membentuk siratan makanan
·         Hormat menghormati dan bekerja sama antara guru dan rekan sebaya di dalam aktiviti pembelajaran
·         Menghargai rukun alam bahwa sesuatu yang hidup boleh menjadi makanan kepada benda hidup aktiviti pembelajaran
Pengetahuan Perlu Ada
:
a.       Murid perlu tahu tabiat makan hewan herbivor, karnivor dan omnivor
b.      Murid perlu tahu bahwa tumbuhan hijau boleh membina makanannya sendiri
Keperluan Khas
:
Sebuah komputer dan satu projektor LCD untuk keperluan guru
Persediaan Guru
:
·         Persembahan pembelajaran dalam bentuk powerpoint yang menunjukan gambaran perkaitan Rantai Makanan
·         Kad gambar yang menunjukan simbol “a”
·         Kad gambar yang menunjukan contoh contoh hidupan pengeluar, pengguna primer, pengguna sekunder dan pengguna tertiar
·         Lembaran kerja (Latihan) yang meminta murid melengkapkan nota lengkap


 

Langkah
Isi pelajaran
Kaedah penyampaian
Catatan
Permulaan

Guru arahkan seorang murid memimpin membaca doa belajar.

Guru sediakan alat-alat yang akan digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran

Set induksi
Pengenalan kepada tajuk :
Rantai makannan berlaku apabila suatu benda hidup dimakan oleh benda hidup yang lain.

Istilah :
·         Herbivora
·         Karnivora
·         Omnivora
Guru menunjukan vidio lagu”bangau” dan meminta murid teliti

Minta murid jawab soalan berikut :
a.       Hewan apakah yang makan rumput
b.      Apakah makanan bangau
c.       Apakah istilah binatang yang makan daging saja

Perkenalkan tajuk pelajaran hari ini
Kaedah : kelas

Teknik : kelas

Alat : komputer

Kemahiran berfikir :
Kritis dan kreatif

 Nilai : hormat menghormati

Langkah 1
Penerangan mengenai hidupan yang terlibat dalam rantai makanan
Buat perkaiatan tentang lagu tadi dengan tajuk bagi menjelaskan tumbuhan hijau (rumput ) yang dimakan oleh hewan herbivor (kerbau)

Guru meminta murid pula memberi contoh hewan yang makan herbivor (kerbau) secara lisan

Guru meminta murid tulis diatas kertas satu jenis tumbuhan dan hewan mengikut tabiat mkana yang terlibat dalam lagu

Langkah 2
Memperkenalkan istilah yang terdapat dalam Rantai makanan
Guru mengarahkan murit teliti kandungan persembahan powerpoint yang menunjukan perkaitan antara istilah pengeluaran , primer , sekunder dan tertiar

Perkenalan istilah berdasarkan contoh tumbuhan dan hewan seperti berikut :
1)      Rumput – pengeluar
2)      Kerbau – pengguna pertama (primer)
3)      Ular – pengguna kedua (sekunder)
4)      Helang- pengguna ketiga ( tertiar)
Guru meminta murid beri contoh hidupan lain secara lisan dan membina perkaitan antara pengeluar

Langkah 3
Menerangkan konsep :
“a” dimaksud dimakan oleh
Guru menunjukan simbol anak panah “a” melalui kad imbasan dan jelaskan konsep arah anak panah dan maksudnya.

Guru meminta murid lekatkan arah simbol anak panah pada contoh yang mereka berikan dalam langkah 1 bagi menggantikan perkataan “dimakan oleh

Rumusan
Kesimpulan (penilaian)
Guru mengedarkan dan meminta murid lengkapkan lembaran kerja yang mengandungi nota tidak lengkap dengan bimbingan guru

Guru membincangkan kembali apa yang dipelajari hari ini
Kaedah : kelas
Teknik : bimbingan
Alat :
Lembaran kerja ( latihan penilaian )
 Kemahiran belajar : kritis kreatif

Nilai : bersyukur
Penutup
Membina buku skrap
Murid diarahkan membuat buku skrap dengan membina tujuh rantai makanan menggunakan gambar yang diambil dari majalah secara berkumpulan sebagai tugasan di rumah.

Minta seorang murid memimpin membaca tasbih kifarah dan surah Al Asr











Tidak ada komentar:

Posting Komentar